Jeg er på feil side av kula?

31 July 2007

Ferieskoleting

Vel, pga. litt rør endte jeg med å måtte ta et fag i ferien. Det resulterte i at jeg misset sommeren hjemme, men det kunne vært verre, faget var ganske morsomt.

Den første oppgaven var å lage pop-up kort. Dere vet, sånne man bretter ut, så hopper det opp noe gøyalt. Evt. ikke gøyalt, alt ettersom. Morsom oppgave, og noe jeg ikke helt ventet meg. Faget het Digital Design, så så for meg lite til print og mye til skjerm. Uansett, motivet måtte ha noe å gjøre med en historisk hendelse, en reise, eller noe sånt. Så jeg valgte da Colombus oppdaget Amerika, og la inn litt mobbing fordi mange var der før, deriblant vikingene. Heia Norge, osv.
Så Leiv fikk seg 15 min. til i rampelyset (ja, jeg tar såklart på meg æren for det). Det skulle være vektorbasert, og vi måtte bruke Adobe Illustrator, noe jeg har brukt veldig lite. Heldigvis har jeg brukt penneverktøyet mye og er komfortabel med det, men utenom det ga Illustrator meg mye unødvendig pes jeg sikkert kunne ha unngått om jeg kunne litt mer der. Men men, her er nå resultatet (disse to bildene er i veldig høy oppløsning for å få med teksten og sånt):















Den andre oppgaven var å lage et portrett av noen vi kjenner, på 6 bilder. De skulle få frem en side ved den personen. Dette var for å få trening i Photoshop, så disse skulle være i 1024x768-oppløsning, og vi skulle øve på å bruke forskjellige funksjoner som maskering, og å kombinere flere bilder for å oppnå forskjellige ting. Jeg presenterer Ronny, en kompis av meg herfra, som holder på med mastergrad i Fire Safety and Risk Engineering. Jeg vet eeegentlig ikke helt hva det vil si, men jeg tok med litt flammer og litt engineering-ishe greier som stålrør og bjelker og sånt. Litt banalt, men man skjønner vel greia. Bildene av Ronny er tatt her i stua med Digital SRL og ekstern blitz for å få lyset fjongt, så klippetisnipp i Photoshop på hjemmesnektra bakgrunn. Refleksjoner og sånt er også Photoshopifisert. De fleste bildene fant jeg på http://www.sxc.hu/, en nydelig side med gratis stock-photos. Mesteparten av lyset er også fiklet med via adjustment layers, flotte sakene :D






































































Vel, det var nok alt for denne gang, har ikke skjedd stort mer i ferien utenom et par turer ut og litt sånt, men ingenting nevneverdig er jeg redd. Det kommer mer neste gang det skjer noe interessant :)

2 Comments:

At 8:28 PM, Blogger Unknown said...

Og det at Leif var født og oppvokst på island bryr vi oss lite om! Han er så nesten norsk at det går nesten ikke an å bli mer norsk...på en måte.. :p

Fete portretter. Mye bra lys og morsomme flammer (:

 
At 11:54 PM, Blogger Petter said...

Fitta, var han? Hahaha, huff, var sikker på at han var norsk jeg. Jaja, får håpe læreren ikke vet det da :p

Spankypoo.

 

Post a Comment

<< Home